Kan een steeds verder woekerende hedera ((klimplant) een boom verstikken?

De hedera wikkelt zich rond de stam en takken van een esdoorn. Kan de boom op die plaatsen nog wel uitgroeien.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Flora
3.2K

Antwoorden (2)

. Klimop veroorzaakt geen schade door
ingroeien of insnoeren
Wanneer we veel met klimop begroeide bomen
goed bekijken zien we dat klimop geen ingroei in
het hout vertoont en ook niet dat er sprake is van
enige insnoering. Heel zelden kan het gebeuren
dat een klimoprank toevallig op een ongelukkige
manier om een tak groeit waardoor deze schade
oploopt. Dit gebeurt hoogstens bij 1 op de 1000
gevallen.
5 jaar geleden
Een Hedera heeft een zeer bijzondere eigenschap, hij groeit niet naar het licht toe, zoals de meeste planten doen, maar naar het donker. Zolang het donker genoeg is, onder en in een boom, blijft de Hedera klimmen. Maar nadert hij een licht plek zoals een top van een boom, dan verandert de hedera van blad en klimt niet meer verder. Vanaf nu worden de bladeren anders van vorm en gaat hij bloeien. Hij zal dus nooit hoger kunnen worden, want hij klimt niet meer. Dus is er geen gevaar voor de boom zelf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
Een hedera krijgt een ander soort blad en gaat bloeien vanaf een zekere leeftijd, niet omdat hij het licht heeft bereikt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dan zouden sommige bomen totaal worden overwoekert door de Hedera, maar dat gebeurt nooit De groei naar boven stopt enkele meters voor de top van de boom, ongeacht hoe hoog de boom is en de leeftijd. ook bij de Hedera tegen b.v een schuurtje, een schutting, een pergola enz. zie je het zelfde gebeuren. Het lijkt volkomen onlogisch en ik ken alleen maar deze plant die naar het donker groeit. In b.v het Rana park, groeide een daar aangeplante Hedera, naar buiten toe slechts 2 m, maar naar binnen, waar het volslagen donker is wel 7 m. je zou juist andersom verwachte.
Cryofiel
5 jaar geleden
Elke plant groeit harder in het donker dan in het licht. Een boom wordt niet totaal overwoekerd doordat de hedera vanaf een zekere leeftijd ander blad krijgt, gaat bloeien, en nauwelijk nog groeit. De boom groeit dan sneller dan de hedera.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een oudere bom groeit vaak slechts cm per jaar, een hedera kan makkelijk 1 m per jaar groeien, dus wat jij zegt, gaat niet op.
Een Hedera tegen een schuurtje gaat bloeien zodra hij op het dak zit in het volle licht.
Een Hedera tegen een grote hoge boom doet er , doet er wel 10 jaar over of langer.
Een Hedera geplant tegen mijn grot, groeit na 20 jaar nog steeds naar binnen met velen meters lange takken, tot wel 7 meter, hebben hele bossen moeten weg knippen, het deel dat buiten groeit is uit jaren uitgegroeid en bloeit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bom moet natuurlijk boom zijn.